Mesto Vranov nad Topľou na východe Slovenska sa ako jedno z deviatich miest pýši kostolom, ktorý povýšili v roku 2008 na baziliku minor. Okrem mnohých sôch, rezieb a vzácnych pamiatok je bazilika známa obrazom Panny Márie, ktorá pred viac ako 300 rokmi ronil krvavé slzy.
Pavlínsky kronikár Mikuláš Benger uvádza, že tento mariánsky obraz vlastnil František Golecký. Pavlíni prišli prvýkrát do kontaktu s obrazom 21. augusta 1708, práve v deň, kedy začal obraz slziť. Krvavé slzenie obrazu potvrdili mnohí miestni obyvatelia či očití svedkovia. Okrem nich však slzenie potvrdil vo svojom reporte aj miestny farár a predstavený Kláštora pavlínov vo Vranove Augustín Hnatovič a jeho zástupca Matej Soóš. „Tieto slzy som vlastnoručne utrel za prítomnosti otca Soóša a mnohých laikov,“ napísal Hnatovič v správe pre vtedajšieho generálneho predstaveného pavlínov Jána Kristolovca. Obraz opäť zaslzil 27. augusta 1708 okolo 11.00 hod.a videlo to mnoho svedkov. Okrem iného osobne aj miestny kalvínsky kňaz. Dňa 2. septembra 1708 obraz opäť slzil a oveľa intenzívnejšie, tentoraz už v kostole.
Po prenesení obrazu do kostola, rástla zo strany veriacich úcta k nemu a prejavilo sa to aj na jeho výzdobe. Zarámovaniu (1710-1717) a neskoršie – vyhotovením strieborných šiat, svätožiar a korún pre Pannu Máriu a Božie dieťa Keďže obraz je malý, aby opticky zväčšili jeho veľkosť, tak v roku 1764 grófka Zuzana Sirmaiová, zafinancovala ozdobu obrazu veľkou osemramennou hviezdou, bohato doplnenou ôsmimi zväzkami tenších lúčov. O päť rokov neskoršie (1768/69) grófska rodina Ján Barkóci zo Šale obetovali nádherný strieborný rám, ktorý sa priamo stýka o Sirmaiovou hviezdou.
Obraz je dodnes umiestnený v nadstavbe hlavného oltára Kostola Narodenia Panny Márie vo Vranove nad Topľou. Autorská i časová dimenzia výtvarného diela sú anonymné. Znalci však tvrdia, že obraz pochádza zo 17. storočia a má znaky neskorej renesancie až ranného baroka.
foto – autor
Celá debata | RSS tejto debaty