Stredoslovenské pohorie Kremnické vrchy už jeden a pol storočia pretína jedna z najkrajších železničných tratí Slovenska, Zvolen – Vrútky. Bola vybudovaná za čias, keď naše územie spravovalo Uhorsko, v rokoch 1870 – 1872. Počas druhej svetovej vojny bola trať dejiskom nevídaného vlakového nešťastia.
Tesne pred polnocou 26.decembra 1944 odchádzal z Vrútok vlak smerom na Kremnicu. Vlak mal celkove 37 vozňov s asi 370 nemeckými vojakmi. V prednej časti súpravy boli zaradené osobné vozne, v ktorých boli nemeckí dôstojníci a zakrytých nákladných vozňov boli poddôstojníci a vojaci. Na plošinových vozňoch bola potom naložená ťažká bojová technika: delá, pancierové autá, tanky a bedniach bola uložená munícia. Vo vlaku boli okrem Nemcov aj dvaja Slováci, rušňovodič a jeho pomocník. Jednalo sa o špeciálny vojenský transport určený pre frontové pásmo medzi riekami Hron a Ipľom.
Nacistický transport sa mal pri stanici v Starej Kremničke križovať s osobným vlakom vypraveným z Hronskej Dúbravy. Koľaj však blokoval nákladný vlak. V snahe zabrániť zrážke bol nemecký transport odklonený na slepú koľaj, kde však tesne pred tunelom narazil do skaly.Po náraze, ktorý sám osebe nebol v žiadnom smere fatálnym vznikol požiar a začala vybuchovať munícia. Práve to sa stalo osudným pre drvivú väčšinu vojakov. Umreli na ťažké zranenia spôsobené ohňom a explóziami. Výbuchy pretrvávali vraj ešte dva dni po náraze. Dobové svedectvá tiež hovoria, že niektoré fragmenty munície väčšieho kalibru dopadali do Starej Kremničky, nad ktorou sa stanica nachádza.
Čo predchádzalo tejto železničnej katastrofe:
Skoro ráno 27.decembra už s problémami zastavil transport v Kremnických Baniach. Rušňovodičovi sa nezdali brzdy. Požiadal Nemcov o predĺženie zastávky, aby ich mohol dať skontrolovať. Súhlas nedostal z dôvodu, že sa nesmie transport zdržovať. Transport prešiel cez stanicu v Kremnici plnou rýchlosťou. Rušňovodič skúšal priebežne pribrzďovať. Rýchlosť sa však zvyšovala, keďže trasa v týchto miestach klesá. Na ručné brzdy sa spoliehať nedalo, lebo neboli obsadené skúsenou obsluhou. Transport mal zastaviť v stanici Bartošova Lehôtka, ale prešiel tade vyše sto kilometrovou rýchlosťou. Výpravca stanice sa telefonicky spojil so žst. Stará Kremnička. Tu chceli transport odkloniť na slepú koľaj a na jeho zastavenie použiť zarážky. Zarážky však vlak nezastavili, narazil na konci koľaje do skaly. Vznikol požiar a začala vybuchovať munícia.
Dôvodom obrovského nešťastia malo byť zlyhanie bŕzd v kombinácii s preťažením vlakovej súpravy. Či havária transportu bola náhodná, alebo to bola sabotáž sa nevie. Vo Vrútkach pôvodný nemecký rušeň nahradili iným so slovenským rušňovodičom a pomocníkom. Tlakové brzdy boli pokazené alebo zámerne poškodené. V novinách Železničiar z r. 1970 bolo uvedené, že vo Vrútkach pri kontrole vlaku vozmajster úmyselne klepol na kohút vedenia priečnej brzdy medzi vozňami. Tým ho uzavrel a zamedzil prechod stlačeného vzduchu do vozňov. Séria vypočúvaní zo strany Gestapa však nič také nezistila. Ak by naozaj vyšetrovatelia prišli na to, že išlo o sabotáž, zrejme by vystrieľali všetkých zamestnancov železníc
K nehode chýbajú akékoľvek archívne záznamy.
Podľa niektorých zdrojov prišlo pri nehode o život približne dvesto nemeckých vojakov. Kronika obce Stará Kremnička uvádza, že ich počet by mal byť až 376. Zahynul aj slovenský rušňovodič s pomocníkom.
Chýba nielen presný počet obetí, ale aj miesto ich večného odpočinku. Vojaci mali byť pochovaní vraj na lúke vedľa cintorína v Trnavej Hore, iné zdroje uvádzajú Kremnicu. S odstupom času však detaily okolo železničnej tragédie pre absenciu dôkazov či svedkov zostávajú v rovine dohadov. Všetko zatiaľ zostáva záhadou. Historici oslovili aj nemecké veľvyslanectvo, ale zatiaľ sa nepodarilo v nemeckých archívoch nájsť žiaden záznam o nehode. Železnice tak isto nemajú z tohto obdobia žiadny archívne záznamy . Dnes už druhá koľaj a slepá koľaj v Starej Kremničke nie je, železnice ich v roku 2012 zrušili. Zostal len násyp po slepej koľaji.
Zdroje:
https://ozkamenica.wbl.sk/Havaria-nem-voj-transportu.html
https://www.palba.cz/viewtopic.php?t=6017
https://www.inovinky.sk/velka-zeleznicna-katastrofa-medzi-kremnicou-a-zvolenom/
Celá debata | RSS tejto debaty