Pôvodný korunovačný meč uhorských kráľov je uložený v pokladnici pražského hradu. Karol IV. ho pri inventúre dal zapísať pod názvom Gladius S. Stephani Regis Ungariae cum manubrio eburneo – Meč Sv. Štefana, Uhorské kráľovstvo, slonovinová rukoväť. Keďže Čechom nepatrí, nikdy sa špeciálne nevenovali jeho výskumu.
Čepeľ bola vyrobená niekedy v rokoch 600 až 820. Záštita a rukoväť sa používali na mečoch vyrobených medzi rokmi 800 až 850. Prekrytím oboch dátumov sú roky výroby 800 až 820. Takže je priveľmi starý, na to aby s ním bojoval prvý uhorský kráľ v roku 1000. Aj keď to bol vo svojej dobe kvalitný výrobok, o 180 rokov neskôr by v rukách maďarského veľkokniežaťa nepôsobil dôstojne. Na Štefanovom meči je tento nápis +ULFBERHT+ Takéto meče sa nachádzajú od Atlantiku po Fínsko. Predstavujú overenú kvalitu a dekorujú majiteľa. Tento meč však mohol byť vhodný pre významného bojovníka, alebo vodcu okolo roku 800. Ako mohla vyzerať zbraň mladého maďarského vládcu okolo roku 1000 je vidieť vo viedenskej Schatzkammer, kde je tzv. Boží meč. Je to luxusná šabľa plná zlatých ozdôb.
Podľa kroník mladého maďarského kniežaťa Štefana, ktorý bol nitrianskym správcom, opásali pri Hrone mečom slovanskí veľmoži Hont a Poznaň v roku 997. Keď túto udalosť zaznamenali kronikári, nebola iste bezvýznamná. Podobnú udalosť u kráľa Štefana inde nepopisujú. Dôvod prečo pri opásaní použili tento meč musel byť v samotnom meči, ako symbole minulosti. A je ešte jedna zaujímavosť. Podľa kroniky Štefan bol opásaný iným, nie nemeckým spôsobom, ale nejakým špecifickým slovanským druhom opásania. Bohužiaľ, žiaden opis podobnej ceremónie z Veľkej Moravy sa nezachoval. Následné Štefan vybojoval víťaznú bitku pri Vespréme s pohanom Kopanyom a o pár rokov sa stal s prvým uhorským kráľom.
A teraz špekulácia. V tej dobe honosný meč od cisára Ľudovíta I. Pobožného mohli dostať Mojmír I. alebo aj Pribina. V roku 831 ho mohol odovzdať biskup Reginhar pri krste Mojmírovi, alebo v roku 828 pri vysvecovaní kostola arcibiskup Adalram Pribinovi. V roku 834 Mojmír I. vyhnal Pribinu z Nitry. Pribina utiekol a utekajúcemu mohol byť meč na obtiaž. Zanechal ho v Nitre v kostole aj s ostatnými insígniami kniežacieho titulu. V tých časoch bývalo zvykom uskladňovať regalia v kostoloch alebo u biskupov. Pretože slovanskí veľmoži boli kresťania a nemeckí hostia tiež chodili na bohoslužby. V Nitre musel prežiť nielen kostol, ale aj kňazi. A tak reálne existovalo miesto a ľudia, ktorí mohli opatrovať tento starý meč.
Možností ako sa tento meč dostal do tábora Štefanovho vojska pri Hrone je viac. Buď ho doniesol Hont a Poznan z Nitry, alebo mladý Štefan z Ostrihomu. Existenciu meča a jeho jednoznačne priradenie k sv. Štefanovi legalizuje jedna z dvoch legiend.
Ak priniesli meč z Nitry, tak je pravdepodobne pravdivá povesť kronikára Kosmasa, že po prehranej bitke s Maďarmi sa Svätopluk II. utiahol do kláštora nad Nitrou. Všetko vrátane meča ponechal v Nitre. Aj keď Kosmas v legende myslel Svätopluka Veľkého, povesť sa viaže skôr k poslednému nitrianskemu vládcovi Svätoplukovi II.
Ak meč doniesol mladý Štefan z Ostrihomu, tak to potvrdzuje vzdanie sa Mojmíra II. po bitke v roku 905 Arpádovi a odovzdanie Moravy aj s príslušnými darmi. Súčasťou darov mohol byť aj veľkomoravský meč. Podrobenie sa bolo potvrdené sobášom Mojmírovej dcéry s Arpádovým synom Zoltánom.
Česi meč už dvakrát zapožičali Maďarom na výstavu. Bolo by pekné, keby ho zapožičali aj nám, prípadne nám ho i ponechali. Mohol by sa vystaviť ako meč Pribinov, Mojmírov, Rastislavov, Svätoplukov a meč Sv. Štefana. Pravdepodobnosť je však malá, nárok by si mohli robiť aj Maďari. To že patril sv. Štefanovi je viac ako pravdepodobné. Spojitosť s Veľkou Moravou by musel ešte len dokázať podrobný výskum.
Zdroje:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=157135
https://www.ortodoxninitrancani.sk/n/mec-knizata-pribinu
https://satko.blog.sme.sk/c/220865/Pribinov-mec-na-Prazskom-hrade.html
To su už historicke špekulacie autora,komu ...
Pred Slovanmi tu bolo kvantum národov, medzi ...
Celá debata | RSS tejto debaty